Intervju med en Dianetik-auditör:
I boken
Dianetik - Hur tanken påverkar kroppen
definieras ordet auditör:
"Var och en som är förfaren i utövandet av dianetikterapin.
Att auditera innebär både att lyssna och att göra
beräkningar." Ny Nivås flygande reporter har intervjuat
en privatpraktiserande auditör i Göteborg.
Ny Nivå: Bengt, du har praktiserat Dianetik i ganska
många år. I dagsläget, vad är de vanligaste
oönskade tillstånden som folk tar upp med dig när de
skall få dianetikauditering?
Bengt: Panikkänslor och
stress, dåligt självförtroende och relativt nyliga
skilsmässor och uppbrott från förhållanden.
Allmän brist på glädje över livet förekommer
också. Det är som en provkarta över den greatest
hits-tid som vi lever i.
Emotionella och psykosomatiska problem
NN: Vad menar du med "greatest hits"?
B: Kraven ökar, man skall
vara på topp hela tiden och det kan vara svårt att hitta
medmänniskor som verkligen vill och klarar av att lyssna. Vi vill
bara veta av de häftiga och roliga sidorna av livet, och det andra
delegerar vi till psykiatrin som placerar tillståndet under en av
sina 1000, eller vad det är, sjukdomsdiagnoser och skriver ut ett
piller. Pillerindustrin är en miljardindustri och jag är
bekymrad över dess konsekvenser. När man har hållit
på med Dianetik ett tag så ser man att det går att
komma tillrätta med emotionella och psykosomatiska problem genom
att helt enkelt spåra det till de händelser som utlöst
det, eller till och med legat latent i väntan på att en
livskris eller annat skulle reaktivera det.
NN: Men har inte psykiatrin hittat kemiska obalanser i hjärnan som ligger bakom många mentala problem?
B: Jag bryr mig inte om vad de
har hittat. Om någon fryser så ger man honom kläder
eller höjer värmen i rummet, man ger honom inte ett piller
som höjer kroppsvärmen. Ungefär så ser jag det.
Dianetiktekniken är så enkel att tillämpa, och
kräver inte lång och kostsam utbildning, så jag ser
det som en helt förnuftig väg att gå. Det finns
säkert de som förfäktar snabba pillerlösningar av
profitskäl eller av lathet eller för att de vill hålla
folk lugna, men jag vet att de allra flesta människor, de skulle
inte ta piller om de visste att det fanns ett drogfritt sätt att
lösa problemet på.
Frigör livskraft och kreativitet
NN: Men är resultatet av Dianetik samma som det psykiatriker vill uppnå?
B: Inte alls. Vi som
utövar Dianetik hjälper personen att verkligen bli sig
själv. Det är inte fråga om att bara ta bort symptom.
Vi frigör livskraft och kreativitet och höjer personens
förmåga att klara av livets framtida motgångar utan
att de negativa krafterna i det undermedvetna reaktiveras och
sänker person och får honom att agera irrationellt.
NN: Det låter som en konstant lycklig person utan negativa känslor alls?
B: Nej, det är inte det
jag menar. Man måste ha en tolerans för att livet i sig
självt kan göra att en person blir t.ex. ledsen, arg eller
rädd. Stänger man av de sakerna så stänger man
också av förmågan att känna de positiva sidorna.
Men om man har hanterat de traumatiska och negativa krafterna som finns
i det undermedvetna, eller det reaktiva sinnet som vi säger i
Dianetik, så blir ens förmåga större att handskas
med motgångar och konflikter som annars skulle ha reaktiverat
dessa saker, och man studsar åtminstone upp snabbare efter att de
hänt. De flesta människor kan komma ihåg hur de var som
barn, nyfikna och glada över livet. Sedan dess har vi lärt
oss en massa saker som är bra att kunna, men oftast har det
allmänna känsloläget sjunkit när vi blir s.k vuxna,
på grund av ansamlingen av negativa erfarenheter.
Allt täcks i Dianetikboken
NN: Okej, när du då
auditerar och tillämpar Dianetik, vad är det för sorts
erfarenheter som brukar ligga till grund för folks problem?
B: Ja, det är ju
väldigt individuellt. Olika människor klarar olika
situationer olika bra, helt enkelt. Och det beror på både
utbildning, vilka traumatiska erfarenheter som kan reaktiveras av
motgångar och konflikter, hur mycket skit de råkar ut
för och rent allmänt hur mycket livskraft som har
inkapslats av de traumatiska erfarenheterna - alltså hur deras
allmänna humörläge är. Allt det täcks i
Dianetikboken.
NN: Men om du ändå skulle nämna några typiska situationer som brukar komma upp?
B: Jag vill faktiskt inte
påverka läsarna av denna artikel, så att de tror att
de skall följa någon sorts standardmall när de sitter
där i stolen och skall hitta orsaken till sina egna problem.
Dianetik är så otroligt enkelt, så man skall akta sig
för att komplicera det. Vi som utövar Dianetik är
stenhårda med att bara använda de tekniker som vi lärt
oss. Vi hittar inte heller på andra saker eller blandar det med
annat. Erfarenheten har visat under lång tid att man hamnar
på villovägar då. Faktum är att en person som
skall få Dianetikterapi, skall kräva detta, annars är
det inte Dianetik. Om den inte är sönder, försök
inte reparera den, som det heter. Om man kan sin Dianetik, då
får man goda resultat hela tiden, så om man inte får
goda resultat och känner att man vill experimentera, då
skall man läsa om sin Dianetikbok anser jag.
Vad vill individen själv hantera?
NN: Vem bestämmer vad som
skall tas upp i auditeringen? Kan auditören ta itu med beteenden
och händelser för att han själv tycker att de "faller
utanför ramen" eller "borde tas upp"?
B: Detta är en stor
skillnad mellan Dianetik och en del andra former av terapi. Vi är
inte här för att få personen att bli på ett visst
sätt för att vara andra till lags, eller för att ett
beteende stör andra eller bryter mot "optimalfacit". Man tar bara
upp sådant som personen själv vill hantera. Det är det
enda som fungerar. Vi har tillit till att personen sköter sitt liv
efter bästa förmåga själv, och den
förmågan ökar om personen blir av med skräpet i
det reaktiva sinnet.
NN: Bör man inte vara helt befriad från sådant skräp själv om man skall hjälpa andra?
B: Nej, det behövs inte.
Då skulle inte Dianetik kunna bli så stort som det är
i dag. Man följer bara anvisningarna i boken, så att
säga. Givetvis så ser man till att man själv får
auditering också, skam vore väl annars.
Andlig resa, stor lättnad
NN: En personlig fråga, vad kör du i din egen auditering nu?
B: Hum hum. Jag betraktar min
egen auditering som min egen andliga resa, och den är privat. Jag
har gått igenom saker i mitt liv som har påverkat mig
negativt, precis som alla andra. Men ibland är lättnaden
så stor när jag blir av med det att jag nästan tycker
att det var värt motgångarna. Skämt åsido, jag
är över medelåldern i dag och gläds åt att
fortfarande blicka framåt, och utåt, med entusiasm och
nyfikenhet. Inte alltid givetvis, men som sagt, lite skit får man
ta, men det är en bieffekt av att leva som jag är villig att
gå med på.
Sinnets skydd
NN: Tillbaka till
Dianetik. Jag förstår att Dianetik kan kännas enkelt om
man har lång erfarenhet av den, men en ny person då, som
bara läst boken och vill använda Dianetikterapin på en
bekant, går det?
B: Absolut, det är det som
är poängen. Om man följer det som står i boken
så fungerar det. Det finns ett kapitel som heter Sinnets Skydd,
som man bör läsa om man är rädd för att utöva
tekniken. Om du inte är rädd för att sitta och prata med
en person som tar upp diverse bekymmer, så är du redo. Det
är inte mer dramatiskt än så.
NN: Finns det personer som du inte kan hjälpa?
B: Ja, tyvärr. Och
där måste jag klanka ned på psykiatrin igen. Det finns
strikta regler för hur vi hanterar situationer där en person
visar sig ha blivit
tungt
behandlad av psykiatriker genom piller, elchocker, insulinchocker.
Deras så kallade behandling har tyvärr stängt
dörren för oss i sådana fall, på grund av den
effekt som den haft på personen. Vi ger dem rådet att
läsa Dianetikboken etc. så att de kan förbättra
sitt liv, men vi kan tyvärr inte auditera dem.
Frihet från undertryckande
NN: Så, vilka kan ni utföra Dianetikterapin på?
B: Alla som har en uppriktig
önskan att bli bättre och som gör det helt av egen vilja
och inte bara för att auditören eller en bekant vill det. Om
personen är utsatt för undertryckande utifrån av
någon som regelbundet får personen att känna sig
sämre, då måste den situationen givetvis rättas
till också innan man börjar auditeringen, för
Dianetikens syfte står i direkt konflikt med undertryckarens
mål. Men det går att fixa. Om en sådan situation
finns så är det en ENORM lättnad för personen
när den löser sig. Ingen som helst terapi eller ens semester,
och allra minst piller eller alkohol, råder bot på en
sådan situation. Den måste hanteras för vad den
är, så är det bara. Men även en undertryckande
person står under inflytande av sitt reaktiva sinne. Vi som
utövar Dianetik anser att människan alltid i
grunden
är god. Att människan skulle vara ond och att enbart ett
yttre tvång håller henne civiliserad, det är en
lögn, anser jag.
En dröm att hjälpa och förstå medmänniskor
NN: Hur ser ditt framtida drömscenario ut när det gäller Dianetik?
B: Tack, nu blir det lite mer
positivt. Drömmen är att alla människor lär sig att
hjälpa och förstå sina medmänniskor genom att de
lär sig hur det reaktiva sinnet fungerar, och genom att de
använder den teknik som står i boken. En
gräsrotsrörelse som skapar ett tolerantare och tryggare
samhälle. En bättre värld. Några hundralappar att
köpa boken för är allt som krävs, och sedan kan de
som läst den köra Dianetikterapi på varandra. Det
är allt. Det finns en DVD också som visar väldigt
enkelt vad man säger och hur det går till, så vem som
helst kan lära sig.
NN: Tack, och lycka till med din framtida auditering!
B: Tack själv!
« Tillbaka Lär Dig Dianetik »
Copyright © 2005-2010 Ny Nivå. Alla rättigheter förbehållna.
-
-
-
Länkar -
Blogg
Keywords: Scientologi Scientologi-kyrkan Scientologerna Scientologer Scientolog Scientologernas Dianetik L. Ron Hubbard LRH Church of Scientology Dianetics
Misspellings: Scientologikyrkan Scientolog-kyrkan Scientologkyrkan Scientologykyrkan Scientology-kyrkan
Sceintologikyrkan Sceintologi-kyrkan Sceintologkyrkan Sceintolog-kyrkan Sceintologykyrkan Sceintology-kyrkan Sceintologerna Sceintologer Sceintolog Sceintologernas
Sientologikyrkan Sientologi-kyrkan Sientologkyrkan Sientolog-kyrkan Sientologykyrkan Sientology-kyrkan Sientologerna Sientologer Sientolog Sientologernas
Seintologikyrkan Seintologi-kyrkan Seintologkyrkan Seintolog-kyrkan Seintologykyrkan Seintology-kyrkan Seintologerna Seintologer Seintolog Seintologernas